1.0 Pengenalan
ICT memberi kesan yang besar ke atas anjakan
perubahan sistem dan pengurusan pendidikan di negara-negara membangun seperti
Malaysia. Dengan penubuhan MSC, wawasan ICT ialah memacu Malaysia menjadi
negara yang berdaya maju dan kompetitif sesuai dengan cabaran globalisasi dan
era teknologi maklumat. Revolusi maklumat yang berlaku disebabkan kemajuan ICT
memberi cabaran baharu kepada profesion keguruan, di samping kemajuan yang
berlaku ini perlu dimanfaatkan untuk mempertingkatkan martabat profesion
keguruan yang sedang mengharungi perubahan abab ke -21. Menurut Ward &
Peppard (2003), ICT merujuk kepada teknologi (hardware, software,
telecomunication dan networks).
Sesuatu yang nyata (tangible)
contohnya komputer peribadi, servers,
routers, kabel dan sesuatu yang tidak nyata (intangible) contohnya software.
Perkembangan pendidikan baharu dalam pengetahuan
ICT memerlukan anjakan peranan pendidikan dan profesion keguruan. Negara
membangun memerlukan lebih ramai guru yang mempunyai pengkhususan bidang
pengetahuan komunikasi maklumat (ICT). Latihan pendidikan guru juga memerlukan
perubahan paradigma bagi melahirkan guru-guru yang berkelayakkan dan
berkebolehan mendidik dan membangunkan masyarakat dan negara. Abdul Rahim
(2005) menyatakan bahawa globalisasi yang meluaskan konsep dunia tanpa sempadan
memberikan cabaran terhadap guru bagaimana perancangan pengajaran dan
pembelajaran serta dunia pendidikan boleh dimajukan dari perspektif global yang
melibatkan penyesuaian kurikulum, penjadualan belajar, penerokaan maklumat
melalui ICT pengawalan dan penyeliaan, dan peranan efektif guru dalam memajukan
dunia pendidikan. Menurut B. G.
Yaxley (1991), pengajaran merupakan satu tindakan
yang bertujuan untuk membawa perubahan dari segi kepercayaan, nilai dan makna.
Beliau juga berpendapat bahawa pengajaran merupakan satu aktiviti intelek. Ia
melibatkan pemikiran, perasaan dan penilaian. Misalnya, interaksi antara guru
dengan pelajar dan di antara pelajar dengan pelajar. Pembelajaran pula ialah
proses pemerolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat
serta pembentukan sikap dan kepercayaan. Proses pembelajaran berlaku sepanjang
hayat seseorang manusia.
Proses pembelajaran berlaku di mana-mana tempat dan
pada sebarang masa. Pembelajaran akan membawa kepada perubahan pada seseorang.
Kamus Dewan mentakrifkan pembelajaran sebagai proses belajar untuk memperoleh
ilmu pengetahuan dan menjalani latihan.
Hjetland (1995) menyatakan bahawa Technology
can make our lives easier. Everyday tasks are simplified. Beliau juga
menyatakan bagaimana teknologi dapat
mempermudahkan tugas serta meningkatkan prestasi guru seperti penggunaan teknologi untuk kerja-kerja
pengajaran pembelajaran. K-Ekonomi merupakan
isu utama yang disarankan oleh Perdana Menteri kita, maka seharusnya pengetahuan tentang teknologi maklumat
adalah penting bagi guru-guru dalam membentuk
generasi yang akan datang. Winston Churcil menyatakan empayar di masa depan ialah empayar pemikiran dan
minda. Untuk mengembangkan pemikiran dan minda
pelajar khususnya, pendekatan pengajaran dan pembelajaran di sekolah perlu digubah kepada pemikiran penyelidikan,
mengunpul maklumat, menganalisis data ke arah
menggalakkan kreativiti dan motivasi pelajar. Pendekatan pengajaran secara tradisional secara sogokan nota-nota
seharusnya dikikis dari pemikiran guru tetapi diubah dengan membekalkan pengetahuan dan kemahiran ke arah
mendapatkan maklumat.
Cabaran-cabaran globalisasi
menuntut agar negara membangunkan sumber tenaga yang mempunyai ciri-ciri K-worker, celik dan mahir dalam ICT,
mampu bersaing pada peringkat tempatan dan pada peringkat global, bahkan
memiliki jati diri dan daya saing yang tinggi. Oleh itu, Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) perlu menyediakan program pembangunan Pendidikan Teknik dan
Vokasional yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik
IT, berkemahiran, dan berakhlak mulia bagi memenuhi kehendak ini. Untuk
menjayakan pelaksanaan program PTV dengan lebih berkesan, kemudahan
infrastruktur ICT perlu disediakan dan dirancang dengan baik. Kemudahan ICT
dapat membantu perlaksanaan kurikulum dengan berkesan. Pembelajaran bukan lagi
tertumpu dengan kaedah pengajaran di bilik kuliah semata-mata. Penggunaan
teknologi ICT perlu dieksploit sepenuhnya supaya memberikan kesan yang positif
dalam pembelajaran pelajar. Penggunaan modul pembelajaran dalam bentuk CD-ROM,
multimedia, simulasi dan sebagainya memerlukan prasarana yang bersesuaian.
ICT merupakan akronim atau singkatan daripada perkataan
'Information and CommunicationTechnology' yang bermaksud Teknologi Komunikasi
Maklumat.
Teknologi maklumat boleh ditakrifkan sebagai sebarang kaedah yang digunakan untuk memindah, menyebar dan memapar maklumat Teknologi Maklumat (Information Technology) atau IT dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (Information and Communication Technology) atau ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data. Ruang lingkup tajuknya sangat luas berkenaan segala aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat. Secara tepat dan mudah penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan,melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu.
Teknologi maklumat boleh ditakrifkan sebagai sebarang kaedah yang digunakan untuk memindah, menyebar dan memapar maklumat Teknologi Maklumat (Information Technology) atau IT dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (Information and Communication Technology) atau ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data. Ruang lingkup tajuknya sangat luas berkenaan segala aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat. Secara tepat dan mudah penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan,melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu.
Definisi
teknologi maklumat boleh diringkaskan sebagai satu proses pengaliran,
penyebaran,pemprosesan dan penyimpanan maklumat menggunakan
perantaraan teknologi. Teknologi maklumat tidak terhad kepda
internet dan komputer sahaja tetapi ia melibatkan televisyen,telefon,
telefon mudah alih, fax, telegram, PDA
dan sistem satelit dalam
menyampaikan maklumat kepada penerima.
1.1 Teknologi Maklumat
Istilah "teknologi maklumat" muncul pada
sekitar dekad 1970-an. Pada abad ke-20, banyak industri bertumbuh dengan pesat
dalam membangunkan sektor elektronik, sektor pengkomputeran, dan juga
bidang-bidang teknologi yang lain. Pada ketika itu, terdapat banyak
penyelidikan telah dilakukan bagi membiayai inovasi serta permbaharuan dalam
bidang jentera dan pengkomputan.Komputer komersil yang pertama ialah UNIVAC I
yang direka bentuk oleh J. Presper
Eckert dan John Mauchly untuk Biro Banci Amerika Syarikat. Pada akhir dekad
1970-an, penciptaan mikrokomputer dan diikuti oleh penciptaan komputer peribadi
IBM pada tahun 1981.
Sejak itu, empat generasi komputer telah berkembang,
dengan setiap generasi melambangkan satu langkah yang dicirikan oleh perkakasan
yang semakin kecil dan dan mempunyai pelbagai fungsi.Pada ketika itu, generasi
pertama menggunakan tiub vakum, manakala generasi-generasi kedua dan
ketiga masing-masing menggunakan transistor dan litar bersepadu.
Guru-guru juga boleh memperolehi
maklumat daripada pelbagai sumber melalui ICT untuk tujuan pembelajaran dan
pengajaran ( P & P ) dan tahu menggunakan teknologi komunikasi seperti CD
Rom, cakera padat, video, komputer, komputer bimbit, dan perisian-perisian
aplikasi komputer seperti e-mail, pengkalan data, pemprosesan perkataan,
hamparan eletronik, internet, perisian persembahan dan lain-lainnya.Menurut
Stair dan Reynolds (1999), tujuan utama sistem maklumat dan komunikasi adalah
untuk membantu organisasi mencapai matlamat-matlamatnya dengan membekalkan
pengurus-pengurus dengan “insight” ke atas operasi organisasi supaya mereka
dapat mengawal, mengelola dan merancang dengan lebih berkesan dan lebih cekap.
Pendidikan jarak jauh dibolehkan dengan
wujudnya rangkaian pendidikan yang lengkap. Tren semasa semakin menampakkan
masa depan pengajaran dengan cara jarak jauh tetapi ini tidak bermakna
pendidikan konvensional perlu dihapuskan sama sekali. Sesetengah daripadanya
perlu dikekalkan bagi membolehkan pelajar membelajari kemahiran tertentu yang
tidak boleh diperolehi melalui teknologi maklumat. Contohnya cara persembahan
menggunakan komputer amat berbeza dengan cara konvensional. Namun kita tidak
harus bergantung sepenuhnya kepada komputer dan melahirkan golongan yang tidak
mampu berinteraksi tanpa komputer.
Masa kini, semakin banyak bahan-bahan
ditukarkan kepada bit-bit dalam komputer. Penukaran ini akan mencetuskan
perubahan yang besar dalam penggunaan ruang di bandar. Misalnya penduduk bandar
tidak perlu berada di sesuatu lokasi tetapi dapat merasai situasi tersebut
melalui internet. Kes yang sama berlaku terhadap perpustakaan, apabila lebih
banyak teks ditukarkan dalam bentuk bit. Pelajar atau penduduk tidak perlu
sampai ke perpustakaan untuk mendapatkan bahan rujukan tersebut.
No comments:
Post a Comment