SENI ITU INDAH

SENI ITU INDAH
“Bad art is more tragically beautiful than good art because it documents human failure.”

Sunday 6 April 2014

SERAMIK

Perkataan seramik diambil dari perkataan bahasa Inggeris ( ceramic ) berasal dari Yunani, dan secara harafiahnya merujukkepada kepada semua bentuk tanah liat. Bagaimanapun, penggunaan istilah moden meluaskan penggunaannya untukmerangkumi bahan bukan logam bukan organik. Sehingga tahun 1950an, yang paling penting adalah tanah liat traditional,yang dijadikan barangan tembikar ( pottery ), batu bata, tile, dan seumpamanya, bersama dengan simen dan kaca. Kraftradisional dijelaskan dalam rencana tembikar. Secara sejarah, barangan seramik adalah keras, poros, dan mudah pecah. Kajian mengenai seramik sebahagianbesarnya bertujuan untuk mengurangkan masalah tersebut, dan meningkatkan kekuatan bahan seramik.

Hal ini diyakini Bahawa barang-barang gerabah paling awal adalah tangan dibina dan dipecat dalam api  unggun. kaliMemecat yang singkat tapi puncak-suhu semua dalam api boleh tinggi, mungkin di kawasan-kawasan 900 ° C, Dan mencapai sangat cepat. Tanah liat temper dengan pasir, grit, shell dihancurkan atau tembikar dihancurkan sering digunakanuntuk membuat keramik api unggun-dipecat kerana mereka memberikan tekstur yang terbuka-tubuh yang membolehkan airdan bahagian-bahagian volatil lain dari tanah liat untuk melarikan diri dengan bebas. zarah kasar itu di tanah liat jugabertindak untuk menahan  penyusutan dalam tubuh barang-barang selama pendinginan yang dilakukan perlahan-lahan untukmengurangkan risiko stres terma dan cracking. Pada umumnya, barang-barang berbahan bakar api unggun awal dibuat dengan pantat bulat untuk mengelakkan sudut ta  jam yang mungkin terdedah terhadap cracking. Kiln sengaja-dibina palingawal adalah pit-tanur atau-parit tanur - lubang digali di tanah dan ditutup dengan bahan bakar.

Lubang di tanah yangdiberikan insulasi dan mengakibatkan kawalan yang lebih baik atas pembakaran. Objek seramik paling awal terkenal adalah patung-patung Gravettian seperti yang ditemui di Dolni Vestonice di Republik Czech moden. Venus dari Dolni Věstonice(Věstonická Venuše di Czech) adalah patung Venus, patung sosok wanita telanjang tarikh ke 29,000-25,000 (industriGravettian) SM. Kapal tembikar tertua yang ditemui termasuk yang digali dari Gua Yuchanyan di selatan China, tarikh dari16.000 SM , dan yang ditemui di lembah Sungai Amur di Timur Jauh Rusia, tanggal dari 14.000 SM Kenderaan air yang lain tembikar dahulu termasuk yang dibuat oleh orang-orang Jomon baru jadi Jepun daripada10.500 SM juga telah dijumpai.

Istilah "Jomon" bermaksud "tali-ditandakan" dalam bahasa Bahasa Jepun. Hal ini merujukpada tanda yang dibuat pada pembuluh dan tokoh menggunakan kayu dengan tali selama pengeluaran mereka. Nampaknya tembikar yang dibangunkan secara bebas di Afrika Utara se  lama 10.000 SM dan di Amerika Selatan selama 10.000 SMPada beberapa kebudayaan, kapal paling awal dibuat baik dengan tangan atau dengan membentuk tanah liat rolling ke tipispusingan kabel yang kemudian digulung bulat pada dirinya sendiri untuk membentuk kapal. Sejarah awal pengeluarangerabah di Timur Dekat boleh dibahagikan kepada empat tempoh, iaitu: tempoh Hassuna (5,000-4,500 SM), tempoh Halaf(4,500-4,000 SM), pada tempoh Ubaid (4,000-3,000 SM), dan yang Uruk tempoh (3,500-2,000 SM). Penemuan roda tembikar di Mesopotamia kadang antara 6,000 dan 4,000 SM (Ubaid tempoh) merevolusipengeluaran gerabah. tembikar khusus kemudian mampu memenuhi keperluan perluasan kota pertama di dunia.

 Tembikar ini digunakan di India kuno selama Mehrgarh Tempoh II (5,500-4,800 SM) dan Merhgarh Tempoh III (4,800-3,500 SM),yang dikenali sebagai Neolitik keramik dan chalcolithic. Pottery, termasuk item yang dikenali sebagai kapal ed-Dur, berasaldari daerah lembah Indus dan telah ditemui di sejumlah halaman dalam peradaban lembah. Indus. Di Mediterranean, selama Abad Kegelapan Greek (1,100-800 SM), kan-kan sambil gerabah yang lain dihiasi dengandesain geometri seperti tempat, lingkaran dan garis. Tempoh antara 1,500-300 SM di Korea kuno ini dikenali sebagaiZaman Tembikar Mumun.

 Pada tempoh Chalcolithic di Mesopotamia, tembikar Halafian mencapai tahap kecekapanteknikal dan kecanggihan, tidak kelihatan sampai perkembangan selanjutnya dari gerabah Yunani dengan Corinthian danAttic ware. The Red ware khas Samian dari Empayar Rom awal disalin dengan tembikar daerah di seluruh Empayar.Sejarah seramik MalaysiaSeni tembikar telah wujud di Malaysia sejak beribu tahun dahulu. Ini terbukti dengan penemuan tembikar di Gua Cha,Kelantan. Bukit Tambun, Ipoh, Perak, Bukit Tengku Lembu, Perlis dan Ulu Tembeling, Pahang. Kebanyakan tembikaryang dijumpai mempunyai ciri-ciri barangan harian. Tembikar berbentuk periuk, belanga dan kukusan merupakan yangpaling awal dicipta oleh tukang  tempatan. Bentuk tembikar yang dijumpai mempunyai persamaan dari segi susunan motif,ketebalan, dan dibuat melalui teknik pembakaran bersuhu rendah yang bewarna coklat, hitam dan kelabu gelap.

Walaubagaimana pun, barangan tembikar yang dihasilkan oleh setiap negeri mempunyai teknik pembuatannya yang tersendiriserta dipengaruhi oleh budaya latar belakang si pembuat. Hari ini masyarakat masih meminatinya kerana nilai estatik yangterdapat pada tembikar tersebut sendiri sama ada untuk hiasan atau cenderamata. Sebagai contoh ialah labu hitam yang rupa bentuknya diilhamkan daripada buah labu dan masih mengekalkan ciri pembuatan secara tradisional. Terdapat beberapakawasan di Malaysia yang terkenal dengan penghasilan seni tembikar. Antaranya ialah Sayong dan Pulau Tiga di Perak,Mambong di Kelantan dan di Serawak.Ciri-ciri mekanikalBahan seramik biasanya ( bahan ionic atau berkaca. Kedua-dua bahan ini hampir selalunya pecah sebelum sebarangkecacatan plastik ( plastic deformation ) berlaku, yang menyebabkan bahan ini kurang kukuh.

Tambahan lagi, disebabkan bahan ini cenderung berciri poros, liang dan kecacatan mikroskopik bertindak sebagai penumpu tekanan, mengurangkan kekuatan, dan tensile strength. Kedua-dua ini memberikan kecenderungan kepada bahan seramik gagal keseluruhannya dan berkecai, berbanding dengan kegagalan perlahan-lahan bahan logam yang membengkok sebelum patah. Bahan ini menunjukkan kecacatan plastik (boleh membengkok dan bukannya patah). Bagaimanapun, akibat strukturkaku bahan membentuk kristal ( crystalline ), terdapat hanya sedikit sistem gelinciran untuk pengkehelan berlaku, oleh ituia berlaku secara perlahan-lahan. Dengan bahan tidak berkristal ( non-crystalline ) bahan ber(kaca), pengaliran kelikatan( viscous ) merupakan sumber kecacatan plastik, dan juga amat perlahan. Ia dengan itu diabaikan dalam kebanyakanappplikasi bahan seramikBahan seramik amat kukuh dibawah tekanan, dan mampu beroperasi pada suhu tinggi. Kekerasannya menjadikan ia sesuaiseba  gai bahan pengkakis, dan mata pemotong dalam perkakasan. 

No comments:

Post a Comment