KEPENTINGAN CD INTERAKTIF
Pelaksanaan bahan bantu belajar seperti Cakera
Padat Pendidikan dilihat mempunyai beberapa kepentingan yang utama. Salah satu
daripadanya ialah meningkatkan minat pelajar untuk mendalami sesuatu ilmu. Cakera
padat interaktif seperti CD Rom Pendidikan Seni Visual salah satu produk
pendidikan yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Keadaannya
yang bersifat interaktif mampu membentuk minat dan dorongan belajar kepada
semua murid. Hasil penyelidikan yang dilakukan oleh Baharudin (2005) mendapati
bahawa penggunaan teknologi dalam bilik darjah harus diberi keutamaan bagi
menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Penggunaan alat berteknologi seperti komputer, cakera
padat interaktif dan bahan bantu belajar yang lain dalam proses pembelajaran dan
pengajaran adalah alternatif yang produktif dalam proses perpindahan maklumat
dan kemahiran. Selain itu, ekses guru dan pelajar dapat ditingkatkan melalui
penggunaan komputer. Hal ini kerana penggunaan komputer dapat meningkatkan
penyerapan maklumat kerana ia melibatkan media grafik bergambar, video dan
sistem pemprosesan maklumat yang pantas dan teratur. Kelebihan ini membawa
kepada pengatasian had masa dan ruang.
Pedretti (1999) iaitu seorang pengkaji juga
mempunyai pendapat yang hampir serupa seperti mana yang dinyatakan di atas. Menurut
kajian yang dilakukannya telah menunjukkan bahawa guru yang bijak mengaplikasikan komputer dan bahan bantu belajar yang lain mampu membuat
pelbagai pembaharuan dalam menjalankan tugasnya sebagai perantara keilmuan
kepada sasarannya. Seterusnya seorang lagi pengkaji yang bernama Cox (1999), telah
menyatakan bahawa guru-guru yang sering menggunakan komputer dan bahan bantu
belajar yang lain dalam melaksanakan tanggungjawabnya dan mempunyai keyakinan
yang tinggi dalam mengunakan ICT dan lain-lain bahan bantu belajar seperti
projektor, LCT CD dan sebagainya. Hal ini adalah kerana mereka percaya bahawa
penggunaan alat berteknologi seperti ini dapat meningkatkan proses pembelajaran
dan pengajaran menjadi lebih menarik, mudah dan lebih seronok.
Daripada
kajian yang telah dilakukan oleh beberapa orang pengkaji akademik jelas
menunjukkan bahawa penggunaan komputer dan bahan bantu belajar seperti cakera
padat interaktif pendidikan banyak memberikan manfaat dan kepentingan yang
tidak hanya kepada pelajar secara keseluruhannya, malah turut memberikan
manfaat kepada guru khususnya dalam aspek peningkatan kemahiran dan pengetahuan
berkenaan dengan penggunaan komputer.
ASPEK INTERAKTIF
Perisian dibina
dengan tujuan untuk menghasilkan persekitaran kaya maklumat bagi memberi
peluang kepada pelajar untuk ‘browse’ dan menjelajahinya. Terdapat banyak
tajuk-tajuk CD di pasaran yang boleh digunakan untuk memperkayakan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Dalam menggunakan pelbagai bentuk bahan bantu
belajar terutamanya cakera dapat (CD) interaktif dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, CD tersebut perlu memiliki beberapa aspek interaktif bagi
menjadikannya lebih efektif dan berguna dalam membantu pelajar untuk
meningkatkan minat dan pengetahuan mereka terhadap bidang keilmuan.
Oleh
yang demikian, cd Interaktif Pendidikan Seni Visual dijadikan sebagai bahan utama
untuk melihat aspek-aspek interaktif. Ciri-ciri yang perlu ada dalam perisian
kursus Multimedia dalam Pendidikan adalah seperti gambar, bunyi, suara, animasi,
teks dan video. Keenam-enam elemen ini adalah perlu dalam menjadikan
persekitaran pembelajaran menjadi lebih interaktif.
MUZIK
Unsur bunyi adalah antara aspek yang boleh
menggambarkan keinteraktifan sesebuah media mengajar. Kajian yang dijalankan
oleh Wan Noraini mengenai integrasi multimedia dalam pelaksanaan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Daripada analisis yang dijalankan oleh beliau
mandapati bahawa menyelitkan unsur bunyi-bunyian, suara dan muzik. Dalam kajian,
kesemua unsur ini adalah suatu yang dapat merangsang minda dan perkembangan
murid dalam mempelajari sesuatu. Dalam pada itu, 24% daripada keseluruhan
respondan yang dikaji juga menyatakan bahawa mereka tahu merakan suara menerusi
penggunaan komputer dan cakera padat. Dalam erti kata yang lain, kepentingan
ketiga-tiga unsur ini iaitu bunyi, suara dan muzik adalah antara aspek penting
dalam membentuk sebuah cakera padat interaktif yang dapat membantu pelajar
dalam meningkatkan pengetahuan dan kefahaman mereka terhadap sesuatu ilmu
pembelajaran.
Berdasarkan
kepada Pendidikan Seni Visual, ketiga-tiga elemen ini turut terkandung
dalam cakera padat pembelajaran tersebut. Unsur bunyi meliputi beberapa bunyi . Sementara
itu, unsur suara juga terkandung dalam CD berkenaan. Contoh lain
ialah pengeluar memasukkan suara yang menerangkan arahan kepada soalan. Contohnya
‘klik butang bunyi untuk mendengar petikan’ yang dimasukkan dalam ruangan
soalan. Apabila pelajar mengikuti arahan ini iaitu dengan menakan butang
‘bunyi’, maka CD tersebut akan menceritakan atau menyebutkan petikan cerita
sebelum mengkehendaki pelajar menjawab soalan yang diberikan.
Animasi lain yang
turut dimuatkan dalam animasi contohnya ialah pergerakan burung yang memberikan
arahan kepada pelajar berkenaan dengan sesuatu topik. Dalam keadaan ini, peranan
burung tersebut adalah seperti seorang pendidik dalam memberikan arahan kepada
pelajar. Penggunaan haiwan seperti burung ini bertujuan untuk merangsang
tindakan kanak-kanak kerana sifat mereka yang sukakan kepada haiwan seperti
burung. Daripada ciri-ciri gerakan dan animasi ini, jelas menunjukkan bahawa CD
pembelajaran ini sangat menitik beratkan elemen-elemen hiburan seperti komik
yang menjadi ikutan dan minat kepada kebanyakan kanak-kanak.Animasi dan gerakan adalah ciri interaktif yang
wujud dalam CD Rom Pendidikan Seni Visual. Salah satu animasi yang wujud dalam
CD tersebut ialah animasi. Pergerakan atau animasi yang diselitkan dalam CD
membawa pelajar seperti menonton sebuah cerita komik dalam televisyen. Dalam
erti kata lain, pelajar seolah-olah sedang mengikuti satu cerita komik walaupun
pada hakikatnya mereka sedang belajar. Penekanan konsep seperti ini adalah
selaras dengan matlamat pembelajaran pada peringkat awal itu berhibur sambil belajar
di mana hiburan adalah elemen pertama dalam menarik minat belajar pelajar.
TEKS
Antara elemen lain
yang wujud dalam CD Interaktif ialah kandungan teks yang ringkas dan mudah
untuk difahami oleh pelajar. Sifat teks yang sederhana juga membolehkan pelajar
melihatnya dengan jelas. Dalam pada itu, teks yang dimuatkan dalam CD juga
mempunyai pelbagai warna dan bentuk. Pencirian teks yang pelbagai ini dan
berwarna warni ini membuktikan bahawa pengeluar sangat mementingkan keceriaan
kerana aspek-aspek seperti ini akan memberikan satu suasana pembelajaran yang
ceria dan menghiburkan tanpa memberikan sebarang tekanan kepada pelajar dalam
menuntut ilmu.
VIDEO
Untuk menjadikan
sesebuah CD pembelajaran interaktif itu menjadi lebih menarik dan menghiburkan,
unsur video juga sepatutnya dimuatkan dalam sistem pembelajaran interaktif
tersebut. Walau bagaimanapun, dalam CD Rom Pendidikan Seni visualyang dikaji, tidak
terdapat satu pun elemen video. Video adalah tayangan yang dirakam daripada
satu situasi sebenar dan dimutkan dalam CD pembelajaran sebagai suatu perkara
yang boleh membawa pelajar kepada alam realiti kehidupan.Walaupun pelajar
sedang belajar, namun sesuatu video yang dimuatkan dalam sesuatu CD
pembelajaran akan memberikan motivasi kepada untuk mengikuti tau mencontohi
nilai-nilai moral yang terdapat dalam video tersebut. Adalah menjadi sifat pelajar
untuk menjadikan sesuatu perkara itu sebagai ikutan mereka seperti mana
watak-watak komik yang dipertontonkan di kaca televisyen. Dengan memasuki
elemen video ini ke dalam CD pembelajaran, ianya akan lebih menyeronokkan
pelajar untuk menuntut ilmu dan mempelajari setiap kandungan CD pembelajaran
tersebut.
No comments:
Post a Comment