RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 20 November 2013
Hari : Rabu
Waktu :
1 Waktu
Masa : 40 Minit
Mata muridan : Pendidikan
Seni Visual
Tingkatan : 4
Amanah
Bilangan Murid : 22 orang
Bidang : Reka Bentuk
Unit Pembelajaran : Reka
Bentuk Persekitaran - Landskap
Tajuk / Tema : Melukis
Simbol Pokok
Objektif Hasil
Pembelajaran
Diakhir
pembelajaran, murid dapat:
1. Kognitif : Menjelaskan
beberapa jenis pokok yang terdapat dalam reka bentuk.landskap
2. Psikomotor
: Menghasilkan lakaran simbol pokok landskap menggunakan simbol .....................yang.telah ditetapkan.
3. Afektif
: Menghasilkan
beberapa lakaran simbol pokok yang terdapat dalam .reka.bentuk landskap dengan kemas dan
kreatif.
BAND
|
PERNYATAAN DAN
STANDARD
|
DISKRIPTOR
|
EVIDENS
|
2
Tahu dan Faham
|
B2
Mengetahui
dan memahami
tentang
unsur seni dan prinsip
rekaan
dalam Asas Seni Reka
melalui
pengamatan dan
pemerhatian
terhadap sumber
alam,
benda buatan manusia dan hasil seni visual
|
B2D1
Mengenalpasti
fungsi serta peranan
unsur seni
dalam Asas Seni Reka
pada
sumber alam, benda buatan
manusia dan hasil seni
visual.
|
B2D1E1
Mengenalpasti
fungsi dan peranan unsur seni, pada sumber alam, benda buatan manusia.
|
Pengetahuan
Sediada
a) Murid telah
didedahkan dengan pengetahuan asas mengenai reka bentuk landskap. Murid telah
melihat landskap pada kawasan sekolah, masjid, perpustakaan, hospital dan
sebagainya.
Penggabung jalinan:
Sains :
Menggunakan simbol-simbol pokok iaitu flora yang diguna pakai dalam reka
bentuk landskap
Sejarah : Pengenalan dan sejarah reka bentuk landskap
Nilai : Kerjasama, Kekemasan, Ketelitian, Keberanian,
Kecekapan, Rasional.
KBKK :
Kemahiran menghubungkait, menganalisis,
menilai, membuat kesimpulan.
Alat/Bahan : ‘Flash Card’,
‘Handout’, ‘Masking Tape’, Kertas Bersaiz A4, Pensil .......2b, Pemadam,
Cat Air (Watercolour), Berus, ‘Pallet’ Dan Surat .......Khabar.
Rujukan : Sukatan
pelajaran Tahunan KBSM Pendidikan Seni Visual.
Huraian
Sukatan Pelajaran
Teks
Kreatif Pendidikan Seni Visual Tingkatan 4 & 5
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Alat, BBM dan Catatan
|
||||||||||||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Seorang murid tampil kehadapan untuk mendapatkan
petunjuk
Murid tersebut diberi petunjuk dan seterusnya akan menyusun
puzzle yang di sediakan.
|
·
Murid cuba menyusun untuk mengetahui rahsia
disebalik puzzle tersebut.
·
Murid meneka apa yang disusun oleh rakannya.
·
Murid melihat hasil gambar puzzle tersebut
|
Kaedah
pembelajaran (pendekatan murid):
(Murid-murid
ingin tahu gambar disebalik puzzle tersebut)
ABM
:
‘Flash
Card puzzle”
|
||||||||||||
Langkah 1
(10 minit)
|
Aras 1:
Pengetahuan dan kefahaman
i.
Landskap lembut
ii.
Landskap kejur (keras)
ü
Renek
ü
Naungan
ü
Palma
ü
Penutup bumi
·
Simbol-simbol pokok dalam landskap
Sesi
soal jawab daripada guru secara lisan. (Pengukuhan)
Rujukan
:
1. Buku
teks
2. Seni
visual tingkatan 3
3. Teks
Kreatif Pendidikan Seni Visual Tingkatan 4&5
|
· Murid
mendengar penerangan daripada guru sambil bersoal jawap tentang pengenalan
landskap
·
Murid menyatakan
jenis-jenis pokok yang terdapat dalam reka bentuk landskap yang pernah mereka
lihat.
·
Murid diperkenalkan dengan jenis-jenis tumbuhan
dalam landskap secara terperinci.
|
DBAE
(Disiplin sejarah dan kritikan seni)
Kaedah
pembelajaran
(berpusatkan
murid) setiap murid tertanya-tanya apakah aspek utama dalam reka bentuk
landskap.
KBKK:
Menyenaraikan, menyatakan dan mengenalpasti
ABM:
Gambar
landskap
Buku
Teks
‘Flash card’
|
||||||||||||
Langkah
2
(5
minit)
|
Aras 2:
Demonstrasi
Penghasilan
simbol pokok (tumbuhan) yang digunakan dalam reka bentuk landskap.
Langkah
awal dalam proses melukis simbol pokok
1. Membuat
lakaran awal menggunkan pallet ‘O’/ duit syiling 50 sen.
2. Membuat
simbol pokok yang dipilih
3. Menggunkan
pensel warna / cat air untuk mewarnakannya.
4. Menggunakan
pen untuk membuat kemasan pada bahagian tepi.
5. Menunjukkan
bahan yang sebenar kepada pelajar
|
· Murid
diarahkan kehadapan untuk melihat dengan lebih dekat mengenai demostasi yang
dibuat oleh guru.
· Murid
memerhatikan demonstrasi yang dilakukan oleh guru.
· Murid
menanyakan soalan mengenai kaedah/proses aktiviti semasa demostasi dijalankan.
|
DBAE
(Penghasilan produk)
Kaedah
pembelajaran (demonstrasi &berpusatkan guru)
ABM:
- Kertas a4
- Pensel 2b
- Pemadam
- Cat air
- Pallet
- berus
|
||||||||||||
Langlah
3
(15
minit)
|
Aras 3 :
Analisis Dan Aplikasi
Proses Kerja :
AKTIVITI
MURID
1. Murid
dibekalkan dengan sehelai kertas lukisan
2. Murid
diarahkan melukis menggunakn pensil 2B sebelum mewarna.
3. Murid
diberi contoh simbol landskap untuk melukis simbol pokok
4. Berus
dan pallet digunakan untuk mewarna simbol pokok
|
·
Murid bertindak mengikut arahan yang
diberikan oleh guru
·
Guru mengedarkan helaian kertas aktiviti
kepada pelajar
·
Murid menjalankan aktiviti dengan baik dan
berdisiplin sambil dipantau oleh guru.
·
Murid diingatkan supaya melakukan aktiviti
dalam jangka masa yang ditetapkan.
·
Murid diingatkan supaya menjaga kebersihan
kelas.
|
Kaedah ASSURE:
Memerlukan penglibatan pelajar:
Murid terlibat dalam aktiviti.
KBKK:
menjana idea, menyelidik, mengenalpasti, mencari, menyelesaikan,
menyatakan
ABM:
- Kertas a4
- Pensel 2b
- Pemadam
- Pembaris
- Cat air
- Berus
- air
|
||||||||||||
Penutup
(5
minit)
|
Aras 3:
Penilaian Dan Refleksi
Guru membuat penilaan dan rumusan
terhadap hasil karya
murid.
Sesi soaljawab secara lisan. (Pengukuhan)
|
· Murid berhenti membuat karya.
· Murid diminta untuk mengumpulkan hasil kerja mereka yang telah siap
· Murid mendengar rumusan dari guru mengenai P&P yang dijalankan
|
Kaedah ASSURE: Melakukan Penilaian dan Pengubahsuaian:
KBKK:
Mengenalpasti, menyatakan
ABM
Hasil kerja murid
|
No comments:
Post a Comment