RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 25 March 2013
Hari : Isnin
Waktu :
2 Waktu
Masa : 1 jam 20 minit
Mata pelajaran : Pendidikan
Seni Visual
Tingkatan : 2
Ibnu Rusyd
Bilangan Pelajar : 29 orang
Bidang : Asas Seni Reka
Unit Pembelajaran : Unsur
Seni- Jalinan
Tajuk / Tema : Hiasan
Dinding bertemakan flora
BAND
|
PERNYATAAN DAN STANDARD
|
DISKRIPTOR
|
EVIDENS
|
2
Tahu dan Faham
|
B2
Mengetahui dan
memahami
tentang unsur seni
dan prinsip
rekaan dalam Asas
Seni Reka
melalui pengamatan
dan
pemerhatian terhadap
sumber
alam, benda buatan
manusia danhasil seni visual
|
B2D1
Mengenalpasti fungsi
serta peranan
unsur seni dalam
Asas Seni Reka
pada sumber alam,
benda buatan
manusia dan hasil seni visual.
|
B2D1E1
Mengenalpasti fungsi
dan peranan unsur seni,pada sumber alam, benda buatan manusia.
|
Objektif Hasil
Pembelajaran Diakhir pembelajaran, murid dapat:
1.
Kognitif -Menyatakan
jenis dan ciri-ciri jalinan (jalinan tampak dan
jalinan sentuh) melalui pendedahan
dan pengalaman terhadap deria mereka samaada penglihatan dan sentuhan.
2.
Psikomotor -Mengaplikasikan
teknik gosokan, teknik tekapan dan
teknik
Percikan
serta tiupan warna melalui unsur jalinan sentuh untuk menghasilkan hiasan
dinding bertemakan flora.
3.
Afektif -dapat
menghasilkan hiasan dinding dengan kemas dan teliti
mengikut teknik gosokan, tekapan dan teknik percikan serta
tiupan.
Pengetahuan
Sediada telah didedahkanSifat-sifat permukaan
jalinan (kasar, licin, tajam) dalam pelajaran sains
Murid tahuObjek sumber alam dan bahan
buatan manusia yang mempunyai ciri-ciri jalinan (tembikai, nanas)
Peggabungjalinan Sains (fungsi sifat-sifat jalinan pada sesuatu
permukaan)
Kemahiran Contoh:
tayar- geseran untuk cengkaman
KBKK Menjanakan
idea, membuat gambaran, menilai
Nilai Kerjasama
Ketekunan
dalam pengkaryaan
Menghargai
Alam ciptaan Tuhan
Alat / Bahan
Dan Sumber -(kulit
durian, teddy bear, kain batik, batu,kertas pasir, kertas hadiah (gambar batu) diletakkan
didalam kotak misteri.
-
buku skrap
-kertas
A4, poster colour/ pensil warna,
berus, bekas air, straw dan daun.
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Alat, BBM dan Catatan
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
Menggunakan
kotak misteri berisi pelbagai barang. untuk menguji tahap kepekaan murid dari
aspek deria sentuh.
menyatakan
ciri-ciri apa yang mereka sentuh.
|
·
Murid merasa objek di dalam kotak misteri.
·
Murid menyatakan ciri-ciri apa yang mereka
sentuh.
§
Lembut
§
Tajam
§
Berbulu
§
Keras
§
Kasar
§
Licin
|
Kaedah
pembelajaran (pendekatan murid):
Murid-murid
ingin tahu apa yang terdapat dalam kotak misteri.
|
Langkah 1
(20 minit)
|
Aras 1: Pengetahuan dan kefahaman
Definisi
jalinan-
Sifat
jalinan-
Jenis
jalinan-
kesan
/rasa pada sesuatu permukaan:
·
Jalinan tampak
(dilihat)
·
Jalinan sentuh
(disentuh &dilihat)
melalui:
·
Contoh buku skrap tentang jalinan.
·
Buku teks
Sesi soal
jawab daripada guru secara lisan. (pengukuhan)
1. Contoh
jalinan tampak?
2. Contoh
jalinan sentuh?
3. Jalinan
tampak hanya boleh
dilihat.
4. Jalinan
sentuh pula boleh
disentuh dan dilihat.
|
·
Murid mendengar penerangan daripada guru
sambil bersoal jawap tentang jalinan, jenis jalinan sama ada daripada alam
semula jadi mahupun buatan manusia.
·
Murid menyatakan contoh dan ciri-ciri jalinan
sentuh dan jalinan tampak yang berada dipersekitaran mereka.
|
DBAE (Disiplin
sejarah dan kritikan seni)
Kaedah
pembelajaran
(berpusatkan
murid) setiap murid tertanya-tanya apakah objek di dalam kotak tersebut.
ABM:
Contoh
Buku skrap.
Buku teks
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Aras 2:analisis danaplikasi
Demonstrasi:
Penghasilan
hiasan dinding
Teknik:
·
Tekapan
·
Gosokan
·
Percik dan tiupan warna
Bahan dan
peralatan
Bahan:
·
Kertas A4
·
Warna poster
·
Gam
·
Pensel warna
Peralatan:
Jalinan
sentuh:
·
Daun
·
straw
·
Berus
·
Bekas air
·
Gunting
|
· Murid
memerhatikan demonstrasi yang dilakukan oleh guru.
|
DBAE
(Penghasilan produk)
Kaedah
pembelajaran (demonstrasi &berpusatkan guru)
|
Langlah 3
(30 minit)
|
Aras 2: analisis dan aplikasi
AKTIVITI
PELAJAR
Menghasilkan
hiasan dinding yang bertemakan flora.
|
·
Murid membuat hiasan dinding bertemakan flora. (mengikut
kreativiti masing-masing) dengan menggunakan teknik tekapan, teknik gosokan
dan tekni percik dan tiupan warna, sebagaimana yang telah didemonstrasikan
oleh guru.
|
Kertas
warna, kertas lukisan, pensil, gam dan buah-buahan
Inkuri
penemuan
|
Penutup
(10 minit)
|
Aras 3:
Penutup
Penilaian
Apresiasi
Rumusan
|
·
Murid berhenti membuat karya.
·
Murid mempamerkan hasil rekaan.
·
Murid membuat lembaran kerja yang diberikan oleh
guru.
|
DBAE:
(disiplin kritikan seni)
|
No comments:
Post a Comment